Klanten delen hun ervaringen


Referenties

Airport Telecom

Airport Telecom is een gespecialiseerde telecomwinkel, gericht op reizigers. De winkel bevindt zich op Schiphol Plaza, tussen aankomsthal 1 en 2. In 1994 is Airport Telecom daar begonnen met de verhuur van mobiele telefoons. Toen nog vooral voor evenementen en later met oplossingen om in Amerika te kunnen bellen. De telecomwereld is sinds die tijd enorm veranderd, net als het aanbod van de winkel. Airport Telecom biedt nu diverse lokale simkaarten, bijvoorbeeld voor Nederlanders die op reis gaan of voor reizigers uit het buitenland die door Europa rondreizen. Ook verhuurt de winkel mobiele data-hotspots waar reizigers hun mobiele apparaten op aan kunnen sluiten voor een gunstige dataverbinding. Een must tegenwoordig. Voor de meest extreme locaties zonder gsm-bereik kunnen reizigers bij Airport Telecom een satelliettelefoon huren. En voor de reiziger die een ongelukje heeft gehad met zijn telefoon, biedt de winkel een klaar-terwijl-u-wacht-reparatieservice. Tot slot kunnen mensen bij de winkel terecht voor allerlei accessoires zoals opladers, hoesjes en headsets.

Een winkel op zo’n drukke locatie, jaarlijks reizen zo’n 56 miljoen mensen via Schiphol, krijgt behoorlijk veel klanten over de vloer. Een goede kassaoplossing is dan ook cruciaal. Airport Telecom was op zoek naar een nieuwe oplossing om goed om te gaan met de grote en dynamische bezoekersstroom.

Joost van Ommen is Algemeen Directeur van Airport Telecom. Hij houdt zich daarbij vooral bezig met het volgen van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie die interessant zijn voor reizigers. Van Ommen werkte al jaren met Exact Globe voor de boekhouding en met E-POS, de kassaoplossing van Exact. “Op zich werkte E-POS voor de winkel op Schiphol lange tijd goed. Maar op een gegeven moment was alles wat verouderd, ook de apparatuur zelf. Dus dat moesten we in ieder geval vervangen. We besloten toen om ook meteen de POS-software aan te pakken. We namen contact op met Exact en er bleek een nieuwe oplossing te zijn: DigiAccess E-POS MMX. Exact en Perfection kwamen langs voor een gesprek en een demonstratie. Perfection is de implementatiepartner van Exact én van DigiAccess, de leveranier van deze nieuwe kassaoplossing. We wilden vooral weer sneller en makkelijker werken, en dit zag er allemaal uitstekend uit”, vertelt van Ommen.

‘Het kassasysteem is flexibel ingericht, simpel en duidelijk.’

Nieuwe mogelijkheden en voordelen
Airport Telecom besloot om voor DigiAccess E-POS MMX te gaan en deze nieuwe oplossing werd razendsnel geïmplementeerd, nog voordat de zomerdrukte van 2015 zou losbarsten. De oplossing biedt Airport Telecom inmiddels veel nieuwe mogelijkheden en voordelen. Van Ommen: “Een grootvoordeel is dat onze winkelmanagers op schiphol alle artikelen zelf kunnen invoeren. Voorheen moesten zij een e-mail sturen en dan werd de invoer op het kantoor in Rotterdam afgehandeld. Dit is voor ons echt een enorme vooruitgang.

Een andere vooruitgang is het mooie en flexibele touchscreen. Daarmee kun je bijvoorbeeld de meest verkochte artikelen op het beginscherm zetten en dat is voor ons erg handig. Want op Schiphol is het het hollen of stilstaan. Soms is er een kwartier niemand en dan staan er ineens 15 mensen in de winkel die allemaal snel geholpen willen worden. We verkopen mensen daarbij niet alleen pakketjes met simkaarten, we zetten deze simkaarten ook in hun telefoon en sturen ze pas de winkel uit als het apparaat gebruiksklaar is. Onze medewerkers besteden daar wel een aantal minuten aan. Dus als we ergens tijd mee kunnen winnen, dan scheelt dat enorm, want we willen niemand lang laten wachten. Niet alleen het bedienen van de kassa gaat nu eenvoudiger, dit geldt ook voor het maken van rapportages aan het einde van de dag. Dat gaat veel soepelere. En alles bij elkaar levert ons dit denk ik wel een uur tijdwinst op per dag.

Tot slot is er een mooi back-up systeem. Stel dat er iets gebeurt met onze kassa, dan kunnen we heel snel nieuwe hardware laten komen en daar direct onze back-up op laten zetten. Op die manier kunnen we gewoon door blijven werken. Maar gelukkig hebben we dat nog niet gehad.  Kortom, we vinden dat deze nieuwe oplossing ontzettend flexibel is ingericht. Het is eenvoudig te bedienen, simpel en duidelijk. Voor ons is het eigenlijk precies wat we nodig hebben!”

Perfection heeft alles zeer goed uitgelegd en gedocumenteerd. Het verliep heel netjes en plezierig.’

Over Perfection
Over partner Perfection is Van Ommen zeer tevreden: “Perfection heeft enorm veel aandacht besteed aan wat ze precies gingen leveren. Dat hebben ze zeer uitgebreid uitgelegd. En wij waren natuurlijk heel ongeduldig en dachten: dat snappen we allemaal wel, kom maar op met die oplossing. Maar ze hebben toch de tijd genomen om alles heel duidelijk te maken en dat werd ook weer netjes gedocumenteerd. Dit is achteraf heel goed geweest.  Anders kunnen er vervelende misverstanden ontstaan. Het is voor een dergelijk systeem gewoon heel belangrijk dat je precies weet wat er in komt te staan. En de implementatie ging zeer snel, dat duurde zo’n twee dagen. Iemand van Perfection heeft het systeem vooraf ingericht en toen mee naar Schiphol genomen. Daar is hij verdergegaan met inrichten op basis van onze wensen. Hij heeft ook direct aan onze mensen uitgelegd hoe alles werkte. Dit verliep allemaal heel netjes en plezierig.”

Exact: stabiel en eenvoudig uit te breiden
Van Ommen is al jaren tevreden over Exact als oplossing voor de financiële administratie. “Exact is voor ons als boekhoudpakket heel stabiel. Dat doet altijd heel goed wat het moet doen. En deze nieuwe kassaoplossing communiceert gelukkig ook weer uitstekend met Exact Globe. We hebben natuurlijk altijd wel plannen en voor ons is het prettig om te weten dat Exact de nodige stabiliteit geeft als platform. Het is duidelijk en overzichtelijk en heel eenvoudig uit te breiden. We kunnen bijvoorbeeld heel gemakkelijk het aantal kassa’s uitbreiden. Of uitbreiden naar nieuwe locaties, mochten we dat willen in de toekomst. Die flexibiliteit is voor ons heel prettig.”

Oude situatie
Airport Telecom werkte met E-POS. Dit werkte lange tijd goed voor de winkel op Schiphol. Maar op een gegeven moment had de winkel behoefte aan een aantal functionaliteiten die niet ondervangen konden worden door E-POS.

De oplossing
Airport Telecom koos voor de nieuwe kassaoplossing DigiAccess E-POS MMX. Deze werd razendsnel geïmplementeerd door partner Perfection, implementatiepartner van Exact en de preferred supplier voor deze oplossing van DigiAccess.

De voordelen

  • Modern en flexibel kassasysteem met touchscreen
  • Eenvoudig te bedienen
  • Eenvoudig af te sluiten/eenvoudige rapportages
  • Tijdwinst door gebruiksgemak
  • Goed back-upsysteem
  • Eenvoudig uit te breiden

Airport Telecom
Aantal medewerkers : 10
Aantal Exact-gebruikers : 8
Actieve Exact-productlijnen : Exact Globe, aangevuld met DigiAccess E-POS MMX
Branche organisatie : Telecom
Focusgebieden : Finance, Point of Sale
Implementatiepartner : Perfection
Vestigingen : Schiphol
Website : www.airporttelecom.nl