Klanten delen hun ervaringen


Referenties

Tuincentrum Mijdam

Tuincentrum Mijdam hanteerde voorheen de GroenRijk formule, maar is daar inmiddels van afgestapt. Alleen voor de inkoop en promotie werkt het bedrijf nog samen binnen de GRS organisatie. Ook op het gebied van IT werkt Directeur Kees Mijdam niet langer samen met de vaste automatiseerder van GroenRijk. Hij licht zijn keuze toe en komt daarbij met jaloersmakende resultaten.

Obstakels op de weg
“Als franchiser van GroenRijk ben je wel zelfstandig, maar heb je toch veel verplichtingen qua inrichting, aanpak en routing binnen je winkel. En de kosten om die GroenRijk formule neer te zetten blijven gelijk, ongeacht de grootte van je bedrijf. Wij zijn niet een heel groot tuincentrum, dus dan gaan die verplichtingen toch te zwaar drukken op je exploitatie.”

Maar er was meer dat Mijdam tegen de borst stuitte: “Het gebrek aan keuzevrijheid op het gebied van automatisering als je binnen de GroenRijk formule opereert. Voor labelen en administratie werken we al vijftien jaar met de pakketten Labelkas en HelixPro Visual van DigiAccess. Voor de kassa automatisering waren we echter aangewezen op de vaste automatiseringspartner van GroenRijk. Dus toen dat kassapakket opgewaardeerd moest worden naar de Windows versie stonden we voor het blok.”

Vrij baan om snelheid te maken
“Ik vond het een vrij forse investering, bovendien moesten we voor een bepaalde tijd overstappen. Net op dat moment viel er een mailing in de bus van Perfection, de softwaredealer van DigiAccess. We konden voor een heel klein bedrag overstappen naar de Windows versie van hun kassapakket HelixPro 2005. Perfection had ook al bewezen een betrouwbare partner te zijn. Dus dan hoef je niet lang na te denken.”

“We draaien nu al geruime tijd met de nieuwste versie van HelixPro 2005 die gebaseerd is op een SQL database die er voor zorgt dat alles razend snel gaat. Vroeger moesten de kassa’s alles zelf opzoeken en uitrekenen. Nu stuurt de kassa een opdracht naar de server en rekent de server alles uit. In de tussentijd is de kassa vrij voor andere zaken. Dus continu beschikbaar waar hij voor bedoeld is: het afrekenen met de klant.”

Gebruiksgemak
Snelheid is mooi, maar hoe staat het met het gebruiksgemak? “Je kunt op allerlei niveaus zaken zoeken, vinden en doorboeken. Daar is heel erg goed over nagedacht. Je ondervindt ook de voordelen als je totale automatisering draait binnen één geïntegreerd pakket. Alle gegevens worden centraal op de server opgeslagen, zoals alle informatie over artikelen, hoeveel er verkocht zijn, tot zelfs de omzet per uur. Ook het labelen gaat eenvoudig. Voor de verwerking van de binnengekomen goederen hebben we in het magazijn een laptop staan. Producten worden direct gescand en er wordt meteen gecontroleerd of de prijzen kloppen met de pakbon. Voor het omprijzen in de winkel gebruiken we een laptop, printer en barcodescanner die op een soort trolley staan. De laptop communiceert via een draadloos netwerk met de server. Als het prijssticker in de winkel niet klopt, dan kunnen we meteen een nieuwe sticker uitdraaien. Daardoor zijn de artikelen, ook bij een actie, altijd voorzien van de juiste prijs en dat voorkomt veel ergernis bij de klant.”

Niet langer van het kastje naar de muur
“Alle processen worden geautomatiseerd in één pakket. Het belangrijkste voordeel daarbij is dat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Als je met verschillende softwareleveranciers werkt, schuiven ze de zwarte Piet naar elkaar toe. Maar als er nu problemen zijn, wordt dat direct  opgelost. Dat is mogelijk omdat er één aanspreekpunt is. Ook als je iets wilt veranderen wordt er goed naar je geluisterd. En ander belangrijk voordeel is dat je de software vrij vlug onder de knie hebt. Een halve dag instructie van DigiAccess is meestal voldoende om goed met de software te kunnen werken. Los daarvan organiseert DigiAccess bijeenkomsten waar je collega ondernemers ontmoet en praktische zaken doorspreekt. Als je dan later ergens tegenaan loopt, kun je die collega bellen om bij hem te informeren hoe hij dit zou aanpakken. 

Oog voor individuele tuincentra
“Over mijn eindoordeel kan ik kort zijn: Bij de vaste automatiseerder van GroenRijk werd alles benaderd vanuit de GroenRijk formule. Alle software werd voor dat winkelconcept geschreven. Als individueel bedrijf moest je je daar maar aan aanpassen. Dat is ook het grote verschil met DigiAccess. Daar gaan ze uit van de bedrijfsprocessen in het individuele tuincentrum. Ze weten wat je nodig hebt en leveren dat ook. Een database van planten was vroeger bijvoorbeeld onmogelijk, laat staan een update. Nu kunnen we daar wel over beschikken. We kunnen nu zelf bepalen welke producten en leveranciers we in onze kassasysteem willen hebben. Leveranciers waar we geen zaken meer mee doen worden uit de database gehaald en in een archief geplaatst. Wij voeren maximaal 50.000 artikelen. Die 400.000 andere artikelen van de inkooporganisatie hoeven niet mee te draaien. Het hele systeem wordt zo veel minder belast en het is een stuk overzichtelijker.”

Tuincentrum Mijdam
Enggraaf 18
4175 ER HAAFTEN
Tel. 0418 - 592345
Fax 0418 - 592425
E-mail: info@mijdam.nl
Website: www.mijdam.nl

Oplossingsgebied: HelixPro 2005
Hoofdgebruikers: 4
Totaal aantal gebruikers: 10
Branche: Tuincentrum